cultuureducatie met kwaliteit
CMK ALGEMEEN
De regeling zet in op een duurzame verankering van kwalitatief goede cultuureducatie door samenwerking tussen primair onderwijs en culturele omgeving. Hierbij ligt de nadruk op het verdiepen van cultuureducatie op scholen die ook in 2013-2016 deelnamen aan de regeling en het vergroten van het aantal deelnemende scholen
Doel van de regeling
- Duurzaam versterken van de kwaliteit van cultuureducatie
- Tweesporenbeleid: onderhouden van relatie met scholen die al deelnemen & nieuwe scholen bereiken
- Vergroten kansengelijkheid leerlingen
- Culturele ontwikkeling van het kind centraal stellen
- Vergroten professionaliteit leerkrachten, docenten, culturele partners en penvoerders
- Aansluiten binnen-en buitenschools aanbod
Ook biedt de regeling meer mogelijkheden om te werken aan verbetering van het cultuuronderwijs in het VO . En verder wil het Fonds voor Cultuurparticipatie deelnemende scholen stimuleren zich voor te bereiken op het nieuwe curriculum.
Ga voor uitgebreide informatie naar de website van KUNSTLOC BRABANT
DEELNEMEN CMK traject
Ja, elke PO en VO in Etten-Leur, Zundert en Rucphen kan deelnemen aan het 3e CMK traject op basis van hun cultuurbeleidsplan, een begroting en jaarlijks een verantwoording.
Aanmelden verloopt via KOEPEL, aanmelden is jaarlijks vóór 1 februari
Voorwaarde is dat scholen die meedoen aan de regeling de totale cultuurgelden uit de lumpsum en prestatiebox besteden aan cultuureducatie. De school bepaalt zelf haar ontwikkelstap en werkt gedurende de hele CMK periode aan deze ontwikkelstap(pen). De school wordt hiermee inhoudelijk begeleidt door de intermediair of vakinhoudelijk expert. Het hele team dient achter de keuze m.b.t. deelname aan het CMK traject te staan. Verder is het hebben van een gecertificeerde icc-er een must met bijbehorende normjaartaken van minimaal 40-60 uren.
Financien CMK
Het totale beschikbare CMK bedrag wordt verdeeld onder de deelnemende CMK scholen via de gemeentelijke intermediair CMK ( KOEPEL/Gemeente Etten-Leur) De hoogte van dit CMK bedrag voor één bepaalde school wordt bepaald door:
- het aantal leerlingen per school
- intensiteit van je kunst en cultuuractiviteitenplan
- de ingediende begroting
Lumpsum financiering schooljaar 2021 -2022 inclusief VELO gelden.
De lumpsum is één budget dat scholen voor alle kosten ontvangen van het Ministerie van OCW. In de lumpsum begroting staan posten voor onder meer personeel, leermiddelen, excursies, presentaties, deskundigheid en schoolontwikkeling. Er is een onderdeel van dit budget beschikbaar voor culturele vorming voor o.a. culturele activiteiten, de aanschaf van een methode, materiaal of scholing cultuureducatie. Het budget is voor het schooljaar 2021-2022 vastgesteld op:
€ 4,65 per leerling
€ 111,53 per school
€ 16,86 per leerling (aanvullende VELO gelden*. Hiervan is € 3,- bestemd om museumbezoek te stimuleren.)
*VELO gelden
Prestatiebox PO is verdwenen maar het beschikbare budget is opgenomen in de lumpsum gelden onder het onderdeel VELO gelden bedoeld voor culturele vorming.
Het Ministerie gaat monitoren dat het wel gebruikt blijft worden voor dit doel.
De beschikbare gelden kun je inzetten voor culturele activiteiten, de aanschaf van een methode, materiaal voor leerlingen ( bv. beeldend materiaal of aanschaf nieuwe muziekinstrumenten) of voor scholing van het gehele team. Het moet passen bij de visie en ontwikkelstap die de school heeft gekozen.
In sommige gevallen en in andere gevallen gaat het naar het schoolbestuur en die zorgen dan voor de verdeling. Dit gaat in overleg met betrokken scholen (directies en ICC-er) en met in achtneming van het advies van de CMK intermediair.
Concreet: indienen begroting 2024 voor 1 maart 2024. Indienen verantwoording 2023 en modelverklaring schooldirectie voor 1 februari 2024.
Uitbetaling vindt plaats in juni of juli 2024.
Uitvoering CMK 3 2021-2024
De intermediair begeleidt de scholen die een CMK traject willen (op)starten. KOEPEL bemiddelt geeft advies en ondersteuning. Zij beoordeelt aan de hand van het kunst- cultuur activiteitenplan én de bijbehorende begroting de hoogte van de financiële bijdrage.
Intermediair en de vakinhoudelijk expert waarbij de intermediair de grote lijnen mee uitzet en de vakinhoudelijk expert stelt samen met de icc-er, die het team vertegenwoordigt, een inhoudelijke stappenplan op.
Nee, maar het is een handig hulpmiddel. Je mag ook gebruik maken van CMK programma's van Brabantse steden zoals de Culturele ladekast. (www.digitaleladekast.nl)
De vernieuwde Cultuurloper is een traject dat ondersteuning biedt aan de intermediair om in samenspraak met de CMK-school een proces in te richten en te doorlopen. Een proces waarin de school de door henzelf geformuleerde ambitie op het gebied van cultuureducatie succesvol weet te realiseren.
De Cultuurloper biedt:
- aansluiting bij landelijke onderwijsontwikkelingen.
- betrokken begeleiding van de lokale intermediair cultuureducatie.
- verbindingen tussen cultuuronderwijs en de andere vakken.
- vier fases om tot borging van betekenisvolle cultuureducatie te komen.
- drie lijnen waarop de ambitie en de visie uitwerking krijgen vanuit de persoonlijke leervragen van leraren en leerlingen.
- een aantal overzichtelijke vaste gespreksstappen om het traject te doorlopen.
- een verzameling instrumenten en producten om in de fases en op de lijnen de beweging van de school te ondersteunen en borging mogelijk te maken
De Cultuur Loper is onderverdeeld in vier fases en drie lijnen met de bijbehorende instrumenten. Deze instrumenten zijn er om scholen te ondersteunen bij het verbeteren van cultuureducatie en de verandering die daarvoor nodig is. Op de site van de Cultuurloper vind je alle instrumenten terug. Hieronder lichten we een aantal instrumenten toe
EVI 2.0
Evi 2.0 is een instrument waarmee basisscholen cultuureducatie kunnen evalueren. Evi helpt scholen met het versterken en borgen van cultuuronderwijs. Evi is een digitale vragenlijst over cultuuronderwijs. Evi is een hulp: ze helpt je te bepalen hoe het ervoor staat met het cultuuronderwijs op jullie school, wat jullie de afgelopen periode gedaan hebben en hoe jullie verder willen.
IndicaTORENspel
Om de waarde van het werken met competenties cultuureducatie en de expertise van scholen te vergroten, is het IndicaTORENspel ontwikkeld. Hiermee gaat het team op een andere manier aan de slag met de competenties en bijbehorende gedragsindicatoren. Het spel geeft het team inzicht wat de indicatoren kunnen betekenen bij het realiseren van hun ambitie. Het indicaTORENspel is een gespreksvorm waarin betrokkenen op school op een actieve manier kennismaken met en eigen maken van de competenties en indicatoren.Competenties Cultuureducatie DCL
KLIK
Klik is een speelse manier om in gesprek te gaan met individuele leraren over hoe zij zich verhouden tot de ambities van de school en wat ze hierbij nog nodig hebben. KLIK bestaat uit een 'handleiding' en een 'speelbord' Op het spelbord staan 10 mogelijke doelen van cultuuronderwijs. De leraar kiest een onderwerp ( of de school maakt al een selectie n.a.v. de ambities) en hierover worden 5 vragen beantwoord. Dit wordt herhaald. De opbrengsten van het gesprek worden genoteerd op het logblad. Alle logbladen samen geven een compleet beeld van de ontwikkelwensen van het team.
handleidingKLIK logbladKLIK spelbordKLIK
4x4
4x4 is een pakket met een Vragenkaart, Inspiratiekaarten en een Competentiekaart op A4 formaat. De Vragenkaart - met daarop 4x4 vragen- vormt een hulpmiddel voor observatie en reflectie, vóór, tijdens of ná een culturele activiteit. Beantwoord de vragen voor jezelf en neem conclusies mee naar een volgende activiteit. Door dit te herhalen werk je aan een stevige culturele ontwikkeling voor je leerlingen. De Inspiratiekaarten en de Compententiekaart zijn hierin ondersteunend. DCL 4x4_competentiekaart DCL 4x4_inspiratiekaarten DCL 4x4_vragenkaart
Reflectiekaarten
De Reflectiekaarten vormen een hulpmiddel om met leerlingen in elke leeftijdsfase in gesprek te gaan over een kunstwerk, voorstelling, boek of een andere cultuurbeleving. De set bestaat uit drie soorten kaarten: paarse discipline, rode doorvraag- en groene persoonskaarten.
Het gesprek start met de disciplinekaart. De persoonskaarten zijn bedoeld om leerlingen aan te zetten tot nadenken over de overkoepelende vraag: Wat betekent wat ik zag, hoorde of meemaakte voor mij? Met de doorvraagkaarten wordt het gesprek verder vormgegeven. Leerlingen kunnen de kaarten ook inzetten in een reflectiegesprek met elkaar.
De reflectiekaarten kun je opvragen bij KOEPEL
De school blijft en is de eindverantwoordelijke voor cultuureducatie of het cultuuronderwijs aan hun leerlingen. Zij bepalen het tempo en de keuzes die ze maken. Ook de keuze van vakinhoudelijk expert wordt bepaald door de icc-er en het team van de school.
De interne cultuurcoördinator (icc-er) stelt samen met het team en directie een cultuurbeleidsplan op waarin de gezamenlijke visie op kunst en cultuur staat beschreven. De icc-er zorgt ervoor dat het plan uitgevoerd en geactualiseerd wordt. Daarnaast is de icc-er het centrale aanspreekpunt voor cultuureducatie en maakt afspraken met de vakexperts of de aanbieder van een kunstproject, neemt deel aan het gemeentelijk ICC overleg wat KOEPEL organiseert. Zorgt voor het uitdragen van het cultuurbeleid naar het team ( intern) en naar de ouders, buurt, bewoners enz.
Antwoord: Als CmK school kun je een beroep doen op inhoudelijke kunst vak experts.
Zij kunnen je begeleiden en ondersteunen bij het maken van een activiteitenplan of bij het kiezen van een methode beeldend, muziek, of drama, dans enz. Ze kunnen workshops verzorgen voor het docententeam; bijvoorbeeld 'hoe kan ik beter zingen met mijn klas? Zij kunnen individuele ondersteuning geven aan leerkrachten m.b.t tot een specifieke vraag. bijvoorbeeld; hoe kan ik zelf een choreografie maken voor kleuters? Welk materiaal gebruik ik om te schilderen op een canvasdoek?
Voorbeelden
Downloads format begroting en voorbeeld inhoudelijk beleidsplan